Podręcznik aktualizacji w terenie Beko D 7082 E jest specjalnym narzędziem do uaktualniania sterowników Beko D 7082 E w terenie. Dzięki tej aktualizacji można łatwo zaktualizować sterowniki Beko D 7082 E, aby odpowiedzieć na nowe wymagania i potrzeby rynku. Aktualizacja w terenie może być wykonana w krótkim czasie, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Poza tym, dzięki podręcznikowi aktualizacji w terenie można łatwo dostosować sterowniki do indywidualnych wymagań klienta. Podręcznik aktualizacji w terenie Beko D 7082 E zapewnia doskonałą wydajność i niezawodność, dzięki czemu można korzystać z najnowszych technologii w celu uzyskania najlepszych wyników.
Ostatnia aktualizacja: Podręcznik aktualizacji w terenie Beko D 7082 E
Jak pokazać fascynujący świat otaczającej nas przyrody? Dokładnie tak, jak robią to autorzy podręcznika Przyroda – przez doświadczenia i wskazówki do zajęć w terenie. Obserwacje zjawisk zachodzących w środowisku, doświadczenia objaśniane krok po kroku, zilustrowane czytelnymi i dokładnymi grafikami, piękne zdjęcia – to najlepszy sposób do aktywizacji dzieci i uświadomienia im, jak ważne są zależności między światem przyrody, a ich codziennością. OFERTA, KTÓRA ODPOWIADA NA POTRZEBY WSPÓŁCZESNYCH NAUCZYCIELI
Poznaj nowy wymiar edukacji
Nowoczesna edukacja to wychodzenie naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom uczniów i nauczycieli. Poznaj rozwiązania będące wsparciem w codziennej pracy!
Doświadczenia zachęcające do nauki, obserwacje angażujące uczniów i praktyczne wskazówki do obowiązkowych zajęć terenowych doskonale wpisują się w nową podstawę programową.
Doświadczenia z wykorzystaniem codziennych produktów i sprzętów, możliwe do wykonania w warunkach szkolnych i domowych, zachęcają do zgłębiania wiedzy z przedmiotu. pl/upload/2017/03/500x500-prezentacja-icon. png" data-src="/upload/2017/03/500x500-prezentacja-icon. png" alt=""/>
Stopniowe, przyjazne dzieciom wprowadzanie słownictwa i pojęć z zakresu biologii i geografii przygotowuje do nauki tych przedmiotów w starszych klasach. pl/upload/2017/03/500x500-pedzel-icon. png" data-src="/upload/2017/03/500x500-pedzel-icon. png" alt=""/>
Czytelne, barwne, pełne detali ilustracje, stanowiące doskonałe uzupełnienie wykładu, pomagają lepiej zrozumieć omawiany materiał. pl/upload/2021/01/500x500-foto-icon. png" data-src="/upload/2021/01/500x500-foto-icon. png" alt=""/>
Spektakularne zdjęcia doskonale dokumentują świat przyrody i pozwalają dzieciom zapoznać się ze zjawiskami, które nie zawsze są łatwe do zaobserwowania w najbliższym otoczeniu.
POZNAJ TAJNIKI PRZYRODY
PODRĘCZNIK I ZESZYT ĆWICZEŃ DLA KL. 4
Podręcznik
E. Gromek, E. Kłos, W. Kofta, E. Laskowska, A. Melson
Podręcznik przygotowany tak, aby w najlepszy sposób przygotować dziecko do obcowania ze światem przyrody, ukazuje jego piękno i skomplikowane powiązania, jakie nim rządzą. Ciekawe i możliwe do wykonania prostymi środkami doświadczenia, obserwacje zobrazowane dokładnymi ilustracjami i zachęta do zajęć terenowych, doskonale wpisują sie w koncepcję empirycznej nauki przedmiotu.
Zeszyt ćwiczeń
Umiejętności pomaga doskonalić zeszyt ćwiczeń, skorelowany z podręcznikiem, w pełni dostosowany o założeń nowej podstawy programowej. Zawiera wiele ciekawych ćwiczeń, zilustrowanych grafikami i zdjęciami, które aktywizują uczniów i pozwalają rozwijać zainteresowania przyrodnicze.
FRAGMENTY PUBLIKACJI – ZOBACZ CO KRYJE SIĘ W ŚRODKU
OBUDOWA DLA NAUCZYCIELA DO CYKLU.
KORZYSTAJ Z PROFESJONALNEGO WSPARCIA
W ramach obudowy metodycznej do dyspozycji nauczycieli oddajemy wiele materiałów, opracowanych z myślą o komforcie pracy i optymalizacji czasu na przygotowanie ciekawych, angażujących lekcji, a także, o jak najlepszych efektach nauczania.
ATLAS PRZYRODNICZY
Przyroda. Atlas.
Pomaga zrozumieć zależności zachodzące w świecie przyrody dzięki działającym na wyobraźnię wyjątkowym zdjęciom i ilustracjom. Wprowadza treści biologiczne, dostosowane do poziomu percepcji ucznia w kl. 4.
DZISIEJSZA LEKCJA PRZYRODY?
TYLKO ZE STACJĄ EDUKACJA!
Zastosuj nowoczesne podejście do wiedzy.
Zainteresuj uczniów przedmiotem, zachęć do aktywnej pracy, postaw na efektywne nauczanie!
Najważniejsze zagadnienia z klasy 4 wybrane po konsultacjach z nauczycielami, podane w przystępny, ciekawy i atrakcyjny sposób.
Oryginalne i pomysłowe rozwiązania poligraficzne: folie dekodujące obraz oraz imitujące ruch, zdjęcia 3D.
Dodatkowe zasoby multimedialne ukryte pod kodami QR: filmy i animacje. Nowoczesne rozwiązania bliskie dzisiejszym uczniom.
Czytelny i dostosowany do wieku ucznia sposób prezentacji treści: tabele, schematy, rysunki, infografiki opatrzone wyjaśniającymi zagadnienie komentarzami.
Doskonała pomoc na lekcji i w domu podczas wprowadzania nowego materiału, podsumowań lekcji czy powtórkami przed sprawdzianem.
Zaproponowane aktywności działają na wszystkie zmysły, dopasowując się do ucznia. Zwiększa to efektywność nauki i wpływa na szybkość przyswajania wiedzy.
POZNAJ NOWY WYMIAR EDUKACJI!
PODĄŻAJ ZA NOWOCZESNYMI TRENDAMI!
Zobacz film:
Zajrzyj do środka Stacji Edukacja:
Przyroda. Klasa 4.
Zobacz fragment Kup w e-sklepie
MULTIMEDIA.
NOWOCZESNA EDUKACJA W NAJLEPSZYM WYDANIU!
Multibook. Przyroda.
Multibook Przyroda dla kl. 4, to nowoczesne narzędzie łączące tradycyjny podręcznik z zasobami multimedialnymi. Dodatkowe zadania, animacje, ćwiczenia interaktywne ułatwią pracę nauczyciela i sprawią, że zajęcia staną się bardziej atrakcyjne dla uczniów. Rozbudowany zestaw narzędzi multibooka pozwala na pełne wykorzystanie możliwości programu zarówno na tablicy interaktywnej, jak i przy użyciu rzutnika multimedialnego.
Atlas multimedialny.
Atlas multimedialny do przyrody jest doskonałym uzupełnieniem tradycyjnej publikacji papierowej. Dzięki zawartym dodatkowym materiałom i elementom interaktywnym, stanowi wsparcie w nauce przedmiotu i pomagają skupić uwagę uczniów na temacie lekcji.
Plansze interaktywne
Sprawią, że lekcje nabiorą nowego wymiaru! Stanowią zbiór 120 interaktywnych plansz do biologii, o różnorodnej tematyce – m. in. o organizmie człowieka i ekologii… i wiele, wiele innych!
SERWISY INTERNETOWE
Bądź zawsze gotowy do lekcji. Korzystaj z nowoczesnego serwisu dla wymagających nauczycieli. Znajdziesz tu niezbędną dokumentację, pomoce edukacyjne, czy multimedia – pobieraj, zapisuj, drukuj. Przejdź do serwisu » |
Sprawdź poziom wiedzy swoich uczniów, skorzystaj z diagnoz na rozpoczęcie i zakończenie etapu nauczania. Przeprowadź próbny egzamin ósmoklasisty, wygodnie generuj raporty indywidualne i populacyjne. Przejdź do serwisu »
Bądź w kontakcie z uczniami, miej dostęp do niezbędnych materiałów. Korzystaj z e-podręcznika, e-ćwiczeń, przesyłaj i odbieraj pliki. Nauczaj nowocześnie zarówno w szkole, jak i w domu.
Przejdź do serwisu »
Przejdź na zdalne nauczanie z WSiP. Pracuj z aktualizowanymi na bieżąco zasobami przeznaczonymi zarówno dla Ciebie, jak i ucznia. Teraz wszystkie materiały w jednym miejscu, z wygodnym podziałem na klasy i cykle. Przejdź do serwisu »
Kontakt
Skontaktuj się Infolinią pod numerem 801 220 555, lub skorzystaj z pomocy Konsultanta edukacyjnego (dla nauczycieli).
Sklep online
Odwiedź nasz sklep internetowy i złóż zamówienie online. Jesteśmy czynni 7 dni w tygodniu!
Przed skorzystaniem z jakiegoś urządzenia należy zapoznać się z jego instrukcją. Podobnie postępujemy w przypadku mapy. Aby się nią poprawnie posłużyć, musimy dowiedzieć się, jak ją prawidłowo odczytać. Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3. Już wiesz dlaczego przed podróżą lub wycieczką terenową trzeba przygotować odpowiednie wyposażenie; że podróżnicy posługują się mapą i kompasem. Nauczysz się orientować mapę względem punktów terenowych; korzystać z kompasu; wyznaczać trasę do celu; wymieniać kierunki świata.
Aby mapa lub plan spełniały swoje zadania, muszą być wykonane w taki sposób, aby każdy potrafił je właściwie odczytać. Dlatego właśnie zamieszcza się na nich wiele różnych oznaczeń – nazywamy je znakami kartograficznymiznakami kartograficznymi. Za ich pomocą na mapach i planach przedstawia się różne obiekty i zjawiska istniejące w rzeczywistości (np. położenie drogi) lub umowne, będące efektem różnego rodzaju ustaleń (np. granice państw). Znaczenie tych symboli zawsze opisane jest w legendzielegendzie.
Na mapach zaznacza się różne obiekty, mogą to być np. miejscowości, rzeki czy drogi. Umieszczenie określonych znaków kartograficznych zależy od przeznaczenia mapy, np. na mapie turystycznej zaznaczone są miejsca warte odwiedzenia, jak jaskinie, muzea czy rezerwaty przyrody
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.
Znaki kartograficzne mogą przybierać różną formę w zależności od rodzaju i przeznaczenia mapy
Kompas magnetyczny to urządzenie wskazujące kierunki światakierunki świata. Może posłużyć nam, by poprawnie zorientować mapę. Co to znaczy? Wyobraźmy sobie, że stoimy na wzgórzu i rozglądamy się. Widzimy pola, odległe wioski, drogi i wiele innych obiektów. Jeśli chcemy odnaleźć swoje położenie na mapie, to musimy ją ustawić tak, żeby kierunki świata na mapie zgadzały się z kierunkami świata w terenie. W tym celu trzeba położyć kompas na mapie i poczekać, aż igła znieruchomieje. Jej czerwony koniec pokaże nam kierunek północny. Teraz ustawiamy mapę tak, by kierunek północny na niej zrównał się z kierunkiem północnym wskazywanym przez kompas. Kierunek północny na mapie najczęściej pokrywa się z górną krawędzią mapy, a jeśli jest inaczej, to na mapie umieszcza się różę wiatrówróżę wiatrówróża wiatrów. Orientować mapę można również bez pomocy kompasu, lecz z wykorzystaniem punktów terenowych. Za chwilę dowiesz się, jak używać tej metody.
Kompasy mają igłę magnetyczną zawieszoną ruchomo na osi, która po ustabilizowaniu ustawia się tak, że jej czerwony koniec wskazuje kierunek północny. Skróty kierunków: N – północ, E – wschód, S – południe, W – zachód
Róża wiatrów to tarcza z zaznaczonymi kierunkami świata. Symbole kierunków pomocniczych: NE – północny wschód, SE – południowy wschód, SW – południowy zachód, NW – północny zachód
Obserwacja 1
Odnalezienie na mapie miejsca, w którym jesteś i tego, do którego chcesz dotrzeć.
Co będzie potrzebne
mapa terenu albo miejscowości, gdzie odbywa się obserwacja.
Instrukcja
Odszukaj na mapie miejsce, w którym jesteś, i to do którego chcesz dotrzeć. Następnie zaznacz je ołówkiem.
Odszukaj w terenie kilka charakterystycznych punktów, które zaznaczone są na mapie w postaci znaków kartograficznych, np. kościół, szpital, szczyt góry, staw itp. Następnie określ ich wzajemne położenie na mapie i w terenie.
Obracaj mapą tak długo, aż kierunki punktów terenowych pokryją się z tymi na mapie. Po zorientowaniu mapy możesz udać się do wyznaczonego celu.
Podsumowanie
Za pomocą mapy można bez problemu określić swoje położenie w terenie – trzeba tylko umieć odczytywać znaki kartograficzne.
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.
Film dostępny pod adresem https://zpe. pl/a/DkBe32MrX
Źródło: Tomorrow Sp.
Film prezentuje orientowanie mapy w terenie. Demonstrator stoi na moście skąd ma widok na miasto, Stadion Narodowy, katedrę. Wyciąga z plecaka mapę okolicy Warszawy i rozkłada ją płasko na chodniku. Orientuje na mapie miejsce swojego położenia. Zaznacza na mapie ołówkiem dwa punkty: obecne położenie oraz Stadion Narodowy. Okno obrazu dzieli się na dwa: - w lewym widać mapę, z wykadrowaną częścią odpowiadającą widokowi w prawym oknie; - odpowiednio w prawym oknie widać zsynchronizowany i mocno powiększony obraz dalekiego krajobrazu odpowiadającego poszukiwanej treści. W pojedynczym oknie widać osobę demonstrującą manipulującego mapą.
Mapa i plan to przedmioty użyteczne w nawigacjinawigacji, czyli ustalaniu swojego położenia na Ziemi. Bardziej nowoczesną metodą pozwalającą nam określić lokalizację i pomagającą w poruszaniu się w terenie jest system GPSGPS. Odbiornik GPS (czyt. dżi‑pi‑es) komunikuje się z satelitami okrążającymi Ziemię i ustala swoje położenie. Jeżeli użytkownik przemieści się do nowego miejsca, urządzenie ponownie połączy się z satelitami. Odbiornik z ogromną dokładnością aktualizuje swoje położenie. W ten sposób kolejne pomiary dostarczają użytkownikowi informacji, w którą stronę i z jaką prędkością się przemieszcza.
System GPS wykorzystany w nawigacji samochodowej
Film dostępny pod adresem
System GPS wykorzystany w nawigacji samochodowej
Krótki film przedstawiający zasady działania systemu GPS, oraz w jaki sposób jest on wykorzystywany w nawigacji samochodowej.
Źródło: Tomorrow Sp.
Ciekawostka
Aby system GPS mógł działać, satelity muszą być wyposażone w zegary atomowe. Mierzą one czas z dokładnością aż do jednej dziesięciomiliardowej części sekundy. Te niezwykle precyzyjne urządzenia mają wielkość kostki do gry, a nawet ziarnka ryżu.
Najdokładniejszy zegar atomowy na świecie spóźnia się sekundę na miliardy lat
Wykorzystując mapę lub plan, można odnaleźć swoją pozycję w terenie i ustalić kierunek marszu.
Obiekty w terenie ukazane są na planach i mapach za pomocą znaków kartograficznych, których wyjaśnienie znajduje się w legendzie mapy.
Kompas jest urządzeniem wskazującym kierunki świata.
Praca domowa
Polecenie 1. 1
Wyobraź sobie, że znajdujesz się w mieście o gęstej zabudowie, gdzie budynki zasłaniają widok na charakterystyczne punkty. Pomyśl, w jaki sposób wskażesz swoje miejsce na mapie.
GPS
system nawigacji satelitarnej; skrót pochodzi od angielskiej nazwy systemu – Global Positioning System
kierunki świata
kierunki pozwalające orientować swoje położenie na Ziemi; kierunek północny wskazuje północny biegun geograficzny Ziemi, południowy wskazuje biegun południowy, kierunek wschodni znajduje się na prawo od północy, a zachodni na lewo od niej
legenda
opis dołączony do mapy, w którym znajduje się m. in. wyjaśnienie występujących na niej znaków
nawigacja
działanie mające na celu precyzyjne ustalanie położenia oraz wyznaczanie kierunku przemieszczania się; wykorzystywana jest m. przez załogi statków, maszyn latających oraz w kosmonautyce
róża wiatrów
graficzne przedstawienie kierunków świata na mapie lub kompasie
znaki kartograficzne
symbole, za pomocą których przedstawia się na mapie obiekty istniejące w rzeczywistości lub będące tylko efektem różnych ustaleń
Ćwiczenie 1
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
PrawdaFałsz |
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania, wybierając właściwe odpowiedzi.
rysunków kartograficznych, na orientacji mapy, widziane z powierzchni ziemi, znaków mapowych i znaków planowych, znaków punktowych, liniowych i krzywych, widziane z góry przy zastosowaniu pomniejszenia, znaków punktowych, liniowych i powierzchniowych, znaków ortograficznych, znaków kompasowych, widziane z góry przy odpowiednim powiększeniu, w podpisie mapy, w legendzie mapy, na odwrocie mapy, znaków kartograficznych, znaków okrągłych i kwadratowych
Mapa ukazuje duże obszary................................................................................................... Różne obiekty są na niej zaznaczone za pomocą................................................................................................... Mają one postać................................................................................................... Ich znaczenie opisane jest...................................................................................................Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.
Ćwiczenie 3
Połącz termin z jego definicją.
symbole służące do przedstawiania na mapach obiektów istniejących w rzeczywistości, odwzorowanie niewielkiego fragmentu powierzchni Ziemi widzianego z góry, opis mapy zawierający informacje na jej temat oraz objaśnienia znaczenia znaków kartograficznych, urządzenie służące do wyznaczania kierunków świataŹródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, że gdy światło przechodzi z jednego ośrodka do drugiego, to ulega załamaniu,
wie, że gdy światło przechodzi z powietrza do wody, to kąt załamania jest mniejszy od kąta padania,
wie, że gdy światło przechodzi z wody do powietrza, to kąt załamania jest większy od kąta padania,
wie, co to jest całkowite wewnętrzne odbicie światła i kiedy zachodzi,
wie, co to jest światłowód,
wie, co to jest soczewka skupiająca i ognisko i ogniskowa soczewki,
wie, co to jest obraz rzeczywisty i pozorny, powiększony i pomniejszony.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
narysować bieg promienia padającego, odbitego i załamanego na granicy ośrodków,
opisać i zademonstrować metodę wyznaczania ogniskowej soczewki skupiającej,
zademonstrować otrzymywanie obrazów w soczewce skupiającej,
określić powiększenie obrazu dla przedmiotów położonych w różnych odległościach od soczewki,
konstruować obrazy w soczewkach skupiających.
2. Metoda i forma pracy
Wykład wprowadzający, pokaz, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
4. Przebieg lekcji
Linijka, szklanka z wodą, wskaźnik laserowy, naczynie z wodą, kadzidełko, soczewka skupiająca, świeczka, ekran.
a) Faza przygotowawcza
Przypominamy uczniom, że w ośrodkach jednorodnych światło rozchodzi się po liniach prostych. Przypominamy prawo odbicia światła od zwierciadeł płaskich. Co się stanie, gdy światło będzie biegło w dwóch ośrodkach?
b) Faza realizacyjna
Efekt załamania na granicy powietrze‑woda. Nalewamy wody do szklanki. Wkładamy do niego linijkę milimetrową.
Widzimy, że:
linijka zanurzona do wody wydaje się złamana. Obraz w wodzie nie jest przedłużeniem linijki widzianej w powietrzu,
odległości pomiędzy działkami w wodzie wydają się mniejsze niż w powietrzu.
Załamanie światła na granicy powietrze‑woda. Do akwarium nalewamy do połowy wody z niewielką ilością mleka (tak aby pojawiło się niewielkie zmętnienie). Wytwarzamy dym nad wodą, zapalając kadzidełko. Kierujemy ukośnie na powierzchnię wody wiązkę światła ze wskaźnika laserowego. Przyglądamy się biegowi promienia w powietrzu i w wodzie.
Załamanie światła na granicy powietrza i wody
Kiedy promień świetlny znajduje się na granicy powietrza i wody, rozdziela się na dwa nowe promienie: odbity i załamany. Nowe promienie są prostoliniowe. Zmiana kierunku biegu promieni następuje jedynie na granicy ośrodków. Kąt padania jest równy kątowi odbicia. Kąt załamania jest mniejszy od kąta padania. Mówimy o tym, że przy przejściu od powietrza do wody promień załamuje się ku prostopadłej. Promień padający, odbity i załamany leżą w jednej płaszczyźnie.
Załamanie światła na granicy woda – powietrze. Kierujemy wskaźnik laserowy tak, aby wiązka światła padała na badaną powierzchnię oddzielającą wodę i powierzchnię od dołu.
Załamanie światła na granicy woda – powietrze
Gdy światło przechodzi z wody do powietrza, to pojawiają się dwa nowe promienie – odbity (wewnątrz wody) i załamany (w powietrzu). Promień załamuje się teraz od prostopadłej, kąt załamania w powietrzu jest większy niż kąt padania w wodzie.
Gdy kąt padania światła na powierzchnię wody wynosi 0Indeks górny o zjawisko załamania nie zachodzi. Światło przechodzi z powietrza do szkła bez zmiany kierunku.
Załamanie światła przechodzącego z wody do powietrza powoduje, że zanurzone w niej przedmioty wydają się być wyżej, niż są w rzeczywistości.
Całkowite wewnętrzne odbicie światła. Gdy światło rozchodzące się w powietrzu pada do wody, zawsze jego część ulega załamaniu, a część odbiciu. Gdy natomiast światło rozchodzące się w wodzie dotrze do granicy między wodą a powietrzem, może się zdarzyć tak, że nie przejdzie ono do powietrza, lecz całe ulegnie odbiciu. Gdy światło przechodzi z wody do powietrza to kąt załamania światła jest wtedy większy niż kąt padania. Przy pewnym kącie padania, zwanym kątem granicznym, kąt załamania światła jest równy 90Indeks górny o, światło biegnie wzdłuż płaszczyzny oddzielającej wodę od powietrza. Gdy kąt padania będzie większy niż kąt graniczny, to promień odbije się w całości. Zjawisko takie nosi nazwę całkowitego wewnętrznego odbicia.
Całkowite wewnętrzne odbicie światła
Całkowite wewnętrzne odbicie znalazło ono niezwykle ważne zastosowanie w światłowodach. Światłowody to bardzo cienkie włókna szklane. Światło padające na granicę dwóch ośrodków – szkła i powietrza – ulega całkowitemu wewnętrznemu odbiciu. Światło przemieszcza się we wnętrzu światłowodu odbijając się od jego ścianek. Światłowody mogą przenosić ogromną ilość informacji (np. rozmowy telefoniczne, połączenia internetowe) w bardzo krótkim czasie. Szkło, z którego wykonane są światłowody, jest tak czyste, że sygnały świetlne mogą wędrować na bardzo duże odległości, niemal bez straty energii.
Współczynnik załamania światła. Współczynnik załamania światła dla danego ośrodka to liczba, która mówi ile razy prędkość światła w danym ośrodku jest mniejsza od prędkości światła w próżni. Dla wody wynosi on 1, 33, co oznacza, że światło w wodzie porusza się z prędkością (300 000 km/s)/1, 33≈225 000 km/s.
Współczynnik załamania światła zależy od długości światła (barwy światła), dlatego światła białe rozszczepia się, gdy pada na powierzchnię wody lub na pryzmat.
Soczewki. Soczewka jest bryła wykonaną z przezroczystego materiału ograniczoną dwiema powierzchniami sferycznymi lub jedną powierzchnią płaską, a drugą sferyczną. Soczewkę dwuwypukłą, a także płasko‑wypukłą, nazywamy soczewką skupiającą, gdyż wiązka promieni równoległych do jej osi optycznej zostaje skupiona w jednym punkcie. Punkt ten nazywamy ogniskiem soczewki.
Ognisko soczewki
Jeżeli wiązka promieni będzie padać na soczewki z drugiej strony, to skupi się w drugim ognisku. Odległość tych ognisk od środka soczewki jest dla każdej soczewki taka sama i nosi nazwę ogniskowej soczewki. Wiązka promieni równoległych do osi optycznej soczewki dwuwklęsłej i płasko wklęsłej po przejściu przez takie soczewki jest rozbieżna. Dlatego soczewki takie nazywamy soczewkami rozpraszającymi. Ognisko soczewki rozpraszającej nazywa się ogniskiem pozornym – jest to punkt, w którym przecinają się przedłużenia promieni, które przeszły przez soczewkę.
Zdolność skupiająca soczewki jest to odwrotność jej ogniskowej, mierzymy ją w dioptriach.
D = 1/f
D – zdolność skupiająca [1/m = D]
f – ogniskowa [m]
Zdolność skupiająca soczewki o ogniskowej 0, 5 m wynosi 2 D. Ogniskowa soczewki o zdolności skupiającej –4D wynosi –0, 25 m.
Obrazy otrzymywane za pomocą soczewek. Za pomocą soczewek można otrzymywać obrazy przedmiotów. Na ekranie ostry obraz przedmiotu powstanie tylko wówczas, gdy ekran znajdzie się w odpowiednim miejscu. Podobnie jak dla zwierciadeł, konstruując obrazy przedmiotu wykorzystujemy tylko te promienie, których bieg znamy:
Promień równoległy do osi optycznej, po przejściu przez soczewkę przechodzi przez ognisko soczewki.
Promień przechodzący przez środek soczewki nie zmienia kierunku.
Promień przechodzący przez ognisko biegnie równolegle do osi optycznej.
Gdy będziemy zbliżali przedmiot do soczewki skupiającej, jego obraz będzie powstawał coraz dalej od soczewki i będzie powiększał się. Będzie to obraz rzeczywisty, powiększony i odwrócony.
Obraz powiększony, rzeczywisty i odwrócony – przedmiot jest w odległości większej niż ogniskowa soczewki i mniejszej niż podwojona ogniskowa
Gdy będziemy oddalali przedmiot do soczewki skupiającej, jego obraz będzie powstawał coraz bliżej od soczewki i będzie pomniejszał się. Będzie to obraz rzeczywisty, pomniejszony i odwrócony.
Obraz pomniejszony, rzeczywisty i odwrócony – przedmiot jest w odległości większej niż iż podwojona ogniskowa soczewki
Gdy odległość między przedmiotem a soczewką skupiającą jest mniejsza niż ogniskowa, obraz rzeczywisty nie powstaje, gdyż promienie biegnące od przedmiotu po przejściu przez soczewkę są rozbieżne. Gdy promienie te trafią do naszego oka, to wtedy zobaczymy obraz pozorny przedmiotu, w punkcie przecięcia przedłużeni promieni.
Obraz pozorny, powiększony, prosty – przedmiot jest w odległości mniejszej niż ogniskowa soczewki
Obraz uzyskiwany za pomocą soczewki rozpraszającej jest zawsze pozorny, prosty i mniejszy niż przedmiot, niezależnie od odległości przedmiotu od soczewki. Soczewka rozpraszająca używana jest między innymi w wizjerach instalowanych w drzwiach mieszkań.
c) Faza podsumowująca
Na granicy dwóch ośrodków światło ulega załamaniu i odbiciu.
Przy padaniu światła od powietrza do wody lub szkła kąt załamania jest mnijszy od kąta padania.
Przy padaniu swiatła od wody lub szkła do powietrza kąt załamania jest większy od kąta padania.
Punkt, w którym soczewka skupia promienie równoległe do osi optycznej, nazywamy ogniskiem soczewki.
Soczewka skupiająca może wytwarzać obrazy rzeczywiste i pozorne, powiększone i pomniejszone. Zależy to od odległości przedmiotu od soczewki.
5. Bibliografia
Ginter Jerzy Fizyka 3 dla gimnazjum WSiP Warszawa 2001.
Ginter Jerzy, Hercman Karol, Kurek Ewa, Natorf Włodzimierz Fizyka i astronomia Program nauczania gimnazjum WSiP Warszawa 1999.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Zad. 1. W odległości 20 cm nad powierzchnią wody w akwarium znajduje się mała żaróweczka. Jak biegną wewnątrz akwarium promienie:
taki, który pada z zewnątrz prostopadle na powierzchnie wody akwarium?
takie, dla których kąt padania jest równy 10Indeks górny o?
Zad. 2. Zbadaj w inny sposób obrazy wytwarzane przez soczewkę skupiającą.
Popatrz przez szkło powiększające na odległy przedmiot, na przykład dom po drugiej stronie ulicy. Co widzisz?
Połóż na zadrukowanej kartce papieru szkło powiększające, tak aby w jego środku znalazła się mała literka. Powoli odsuwaj szkło od kartki, tak aby wybrana przez ciebie litera stale była widoczna w środku soczewki. Jaki obraz powstaje, kiedy odległość szkła od kartki jest mała? Co się dzieje, kiedy odległość tę stopniowo powiększasz? Podczas obserwacji twoje oko powinno być możliwie jak najdalej od kartki.